Last week

Vill bara skriva lite kort om förra veckan innan jag börjar plugga på proteiner idag – kanske låter tråkigt, men det verkar roligt! 🙂

För två veckor sedan genomförde vi (klassen) två laborationer där vi på slutet av laborationerna skulle använda oss av rotationsindunstning, en maskin som separerar två ämnen åt. Genom att höja trycket inuti rundkolven (dvs glasbehållaren längst ned som ser ut som ett klot) ändrar man kokpunkten – högre tryck gör att ett ämne kokar vid en lägre temperatur än vad det skulle göra vid rumstemperatur. Tänk dig exempelvis att man kan koka vatten vid 90°C istället för vid 100°C. 🙂 Eftersom vi höjde trycket så kan vi se separera ena ämnet när det kokar och förångas vid en lägre temperatur, kyla ned ämnet igen och samla upp det i en annan behållare. Ta-dah! Nu har vi separerat med hjälp av tryck och rotation i ett vattenbad som håller temperaturen jämn i rundkolven. En mycket fiffig uppfinning tycker jag! 😀

Vår labhandledare hällde i lite fryst koldioxid (om jag hajade rätt?) i vattenbadet och eftersom vattnet är varmare än den frysta koldioxiden så började den att förångas (syns som vit rök i mina (smyg)bilder nedan). Det såg coolt ut, ungefär som en häxbrygd! ^^

IMAG1740

IMAG1740

Få se, vad hände sen veckan efter… jo. Ehem. Vi skulle ju hålla en muntlig och individuell redovisning om labbarna också. Man skulle ha förberett några frågor innan, men jag hade inte riktigt jämfört mina svar med någon annan, så jag visste inte om mina svar var rätt eller om jag hade tänkt rätt. Och jag blev så nervös att jag började gråta. Jepp. Tänkte typ bara att mina klasskamrater sitter framför mig och dekan vara mina eventuella arbetskamrater, eller i alla fall kollegor, i framtiden, och så står jag här framför tavlan och får panik och så verkar det som om jag inte kan nåt. Fast jag egentligen kunde. Fick nån slags black-out också, så det hjälpte ju inte precis. Och när jag är tyst så tänker jag, men det kanske verkar som att jag bara står där och inte har nån aning. Lång historia kort, jag klarade mig i alla fall och behövde inte göra om min munta dagen efter. Puh!

Och tentan för organkemi… den gick inte bra, haha. Den fick lida eftersom jag fokuserade på labbfrågorna. Men nivån på tentan kändes ändå bra, så jag tror (och hoppas!) att omtentan kommer gå bättre.

På Etikdagen handlade det en del om humanetik, dvs hur man ska behandla andra människor och så. Vad man måste göra innan man får forska om människor är inblandade och hur processen går till. Spännande tyckte jag, men det verkade inte riktigt som att någon annan kände så, haha! Dagen kändes i alla fall mer givande än temadagarna på KTH. 🙂

Och på nån av dagarna så gick jag av vid Svandammen och promenerade en stund i Stadsträdgården innan jag gick mot tåget. Såg en jättefin japansk lönn, men min mobil tar crappy bilder som sagt, så allt ser bara mörkt ut. De var så röda och fina! :c

IMAG1771

IMAG1772

IMAG1773

Och idag hämtade jag ut tentan för (allmän och) fysikalisk kemi som jag skrev i början av oktober. Godkänd! 😀


I had written a lot here but I clicked on a button by accident and it all disappeared and i have no energy (or time) to re-write everything, and I doubt that anyone actually reads this anyway, so bye. TT___TT Use Google Translate or anything if you’re super curious…

Some Youtube clips to compensate… TT___TT

Great explanation of a rotary evaporator, which we used at the end of our laborations we did two weeks ago.

I think they added dishwashing liquid to make it all bubbly and fun…

Leave a Reply

