Tänker du bli Uppsalastudent?

This blog post is only in Swedish, with tips for people who are interested in studying at Uppsala University.

Här kommer några tips!

  • Även om ditt förstahandsval inte är att komma in på Uppsala Universitet – leta bostad tidigt! Helst medan du funderar över vilka program eller kurser du vill läsa. Personligen trodde jag att jag skulle komma in på mitt förstahandsval eftersom jag hade reservplats nummer 3 – men det ändrades aldrig. Jag hade kikat på hur man kan hitta bostäder i Uppsala, men aldrig riktigt gett mig in i sökandet på allvar.
  • Om du inte hittar någon bostad – kolla upp andra alternativ. Kan du bo med några klasskamrater? Kan du bo med någon släkting i Uppsala eller närliggande städer/småstäder? Kan du tänka dig att pendla till Uppsala varje dag eller när det är obligatoriska moment? Jag pendlade mellan en förort till Stockholm och Uppsala varje vardag i 5 månader – en resa som tog 1 timme och 30 minuter. Enkel resa alltså. Total per dygn blev det ca 3 timmar.

boende

  • Innan jag hade någonstans att bo i Uppsala sov jag över på vandrarhem dagen innan en tidig tenta morgonen efter. Något jag starkt rekommenderar om du pendlar och inte vågar lita på att tågen ska gå som de ska. Eller om du inte vill vakna klockan fem för att skriva en tenta klockan åtta.
  • Första gången du flyttar hemifrån? Prata med dina föräldrar eller någon annan närstående om att ta en dagstur i Uppsala – dels för att lära känna staden lite grann, dels för hitta till ditt campus.
  • Om du har hittat en bostad: det kan vara en bra idé att be föräldrarna att följa med och titta innan du flyttar in. 🙂
  • SKAFFA EN CYKEL! Alla cyklar i Uppsala, och du kan snabbt ta dig fram i hela stan med hjälp av cykeln. Skaffa inte en för fin cykel bara – cykelstölder sker även i Uppsala.
  • Var med så mycket du kan på introduktionsdagarna. Det är de bästa tillfällena att lära känna nya personer, Uppsala och knyta kontakter. Även om du inte räknar med att stanna länge på programmet (om du t.ex. tänker söka in på något nytt senare), var med på det mesta! Du kommer inte att ångra dig. 🙂
  • Kolla med CSN hur mycket pengar du kan få i studiebidrag och eventuellt lån. Gör upp en budget och/eller skriv ned hur mycket som går åt till mat, fika med kompisar, kläder, kursböcker mm.

nationer.png

  • Att studera är viktigt – men glöm inte att ha kul också! Planerar du att stanna länge i Uppsala och på Uppsala Universitet kan det vara en bra idé att bli medlem i en nation. Mer info om nationer kan du få av dina faddrar och under Uppdagen. (När jag flyttade hit tänkte jag inte på att det kan vara bra att ha nånting att roa sig med på helgerna förutom kurslitteratur, haha…)
  • Om du funderar på att bli nationsmedlem – glöm inte att ta med finkläderna hemifrån.

Har du några frågor så är det bara att skriva en kommentar. Jag har bara pluggat i Uppsala i snart ett år och kan inte svara på allt – men jag kan försöka! Är du nyfiken hur livet kan se ut för en student (som dock inte är nationsmedlem och inte gått på några gasquer (fester) och missat en större del av introdagarna pga lång resetid…) kan du klicka dig bakåt i arkivet.

Leave a Reply

