Disappointment

Jag skickade in ett flertal papper till Karolinska Institutet i våras i ett försök att börja termin 3 av kandidatprogrammet i biomedicin där istället för att fortsätta hos Uppsala Universitet (av flera anledningar). Sedan var det bara att vänta på svar från KIs studievägledare i några månader. Ska jag vara ärlig så hade jag inte mycket hopp till att få börja studera där men jag kände att det var i alla fall värt ett försök eftersom detta är något som jag fortfarande vill väldigt mycket. Och så kom beskedet: jag fick inte plats i klassen. Och även om det var något som jag hade förväntat mig att få som svar så blev jag väldigt ledsen. Jag skulle alltså behöva återvända till en stad jag inte känner mig hemma i, till ett väldigt tyst hem med en väldigt hård säng och till en klass jag knappt har vänner i. Jag kunde inte hitta något positivt i situationen alls och dagen efter på sommarjobbet kände jag mig väldigt deppig. Det enda jag var glad över var att jag i alla fall hade någonstans att bo (samma rum som jag hyrde som innan) och inte behövde pendla i fem månader igen – men nu måste jag åka hem varannan helg för att en annan person ska bo i studentlägenheten då. Vilket innebär flera måndagar med stress över om tågen går som de ska eller inte.
Jag är fortfarande inte riktigt nöjd med situationen än men jag har börjat acceptera det hela nu. Jag har nyligen lyckats blivit utvald till ett korridorrum i Flogsta och jag vet inte om jag ska vara glad eller inte. Vissa kanske tycker att jag låter kräsen, men jag har faktiskt inte hört något bra om Flogsta så det blir ju lite svårt att se fram emot det. Eller jo, det enda positiva jag har hört är att man blir mer social med alla andra som bor i korridoren. Om det stämmer eller inte får jag se i framtiden… Jag planerar att stanna i Flogsta tills jag hittar något eget, något bättre, antingen bostäder via köpoängssystemet eller via en nation.
Hm, jag började att prata om KI och kom in på Flogsta på något sätt? Kanske bäst att avsluta inlägget nu.

img_0487

A ladybug landed on my jeans last week.

I sent several papers to Karolinska Institute last spring in an attempt to start studying semester 3 of the bachelor programmer of biomedicine at their university instead of keep going to Uppsala University (because of different reasons). Then all I had to do was waiting for an answer from KI’s student counselor for a few months. To be honest, I didn’t have much hope for actually become a KI student but I felt like it was at least worth a try because it’s still something I really want to be. And I got the answer: they didn’t have room for me in the class. And even though it was something I had expected I still became very sad. I had to return to a town I don’t feel like home in, to a very quiet home with a very stiff bed and to a class I hardly have any friends in. I couldn’t find something positive about the situation at all and the day after, at summer work, I felt very low. The only thing I was glad about was that I at least have somewhere to stay/live at (the same room I rented as before) and don’t have to travel by commuter train for five months again – but now I have to go back home every other weekend because another person is going to stay in the student apartment. Which means more Mondays with stress wether the trains are functioning or not.

I’m still not completely happy about the situation yet but I’ve begun to accept it now. I recently got randomly selected for a dorm room in Flogsta and I’m not sure if I should be happy or not. Some might think I’m choosy, but I honestly haven’t heard anything good about Flogsta so it’s hard to look forward to it. Well, ok, the only good thing I’ve heard is that you become more social with the others who lives in the dorm. If that’s true or not is something I still have to experience… I plan on staying in Flogsta until I find something better, either through a queue points system or through a nation.

Hm, I began talking about KI and somehow ended with Flogsta? Maybe it’s time to end this blog post now.

6 thoughts on “Disappointment

  1. Vad tråkigt att höra att du är fast där du inte trivs.
    Hatade själv staden jag bor i nu i början av studierna. Men när jag fick eget boende efter 8 månader kändes det bättre.

    Det är inget fel på att vara kräsen. När du betalar är det självklart att du ska få ha önskemål.

    Kan inte direkt ge några tips men hoppas bara att situationen löser sig och att du får ett stabilt boende. Tänk också på att utbildningen är en fas som går över så även om det känns hemskt så kommer du tjäna på det i längden och du kan bo vart du vill sen fast med utökad kompetens! Håller tummarna!

    Like

    • Jag hatar inte direkt Uppsala, det är en fin stad, men den känns så liten jämfört med Stockholm (där jag kommer ifrån) så man har liksom sett allt efter en dag känns det som. Vilket har sina för- och nackdelar, hehe.
      Det känns “fel” att skriva på ett kontrakt för en bostad man inte får se på innan man flyttar in. Det spelar kanske inte någon roll (de flesta skulle nog flytta in oavsett pga bostadsbristen i Uppsala) men man vill ju se hur mycket svartmögel det eventuellt finns i duschen liksom. 😛 Många korridorer har drabbats av vägglöss också…
      Tack för kommentaren i alla fall. 🙂 Jag älskar det jag pluggar och klassen är snäll, det är bara det att jag liksom inte hänger med någon efter föreläsningstid vilket gör att man känner sig… lite ensam. Får göra nånting åt det. 🙂

      Like

      • Ja, det är nog lite svårt att jämföra någon stad med Stockholm. Men något positivt är ju att du kan pendla lätt om du har tid, alltså åka till huvudstaden någon helg.

        Kan du inte få detaljer kring vem som bor där för närvarande och fixa en tid med denna personen?

        Och jag förstår att ensamhet är jobbigt. Om man är introvert är det ännu värre. Men låt det ta sin tid och tänk samtidigt på det hela som en fas så du inte sjunker ner i depression. Massa kramar

        Like

      • Ja, det är ju nära hem om det skulle vara något. 🙂
        Jag tror att det är omöjligt att få reda på vem som har bott/bor där, det är hundratals studenter som bor i Flogsta. :/ Bad att få titta på rummet, men nope.

        Like

      • Vad synd! Men om det nu skulle vara en sunkig bostad, kan du som hyresgäst inte kräva sanering? Om du går med i hyresgästföreningen kan de hjälpa dig!

        Like

Leave a Reply

