So tired

Den här veckan har jag pluggat en del, men det är fortfarande saker som jag “ligger efter” med. Saker som jag hade tänkt att hinna med att göra men inte gjort. Det är ganska mycket som ska förberedas eller vara klart den här och nästa vecka; förberedelse för seminarier, tentafrågor som ska besvaras (vi får 25 st frågor i förväg varav 4 kommer på tentan – samtliga måste ha korrekta svar för annars blir man inte godkänd även om man skrev bra på resten av tentan), artiklar som ska läsas, ett fall som ska lösas (man får en uppgift som man själv ska definiera frågor till och sedan hitta svar på frågorna), lära sig nya ord och infärgningsmetoder, lära känna igen olika vävnader och celler på preparat genom att titta i mikroskop… och till det kommer det föreläsningar förstås. Men det känns som att tiden bara flyger iväg när man måste hinna med att handla mat, tvätta och laga mat också… så jag har bara känt mig trött den här veckan. Jag skyller på att jag har varit förkyld, hehe. 😛 Även om jag för det mesta har känt mig pigg så kommer det liksom smygande… på eftermiddagarna vill jag helst bara sova, fast det går ju inte för då skulle jag (förmodligen) vakna för tidigt istället.

Så nej, jag pluggar inte varje dag och inte 8-17 heller (som svar på din fråga (riktat åt en av mina kompisar (du vet vem du är lol))). Jag pluggar tills jag känner att jag har hunnit med det jag hade som mål att hinna med eller tills jag inte orkar med. Och igår orkade jag ingenting och idag… knappt någonting. Vilket betyder att jag ligger efter och får ta igen i helgen.

img_0641

It’s slowly getting colder – September has been warm so far!

I have studied a bit this week, but there are still things that I’m “behind” with. Things that I thought I’d have time to do but haven’t. There’s quite a lot of things that needs to be prepared or be finished this and next week; preparations for seminars, exam questions that should be answered (we’re given 25 questions before the exam and 4 of them will be on the exam – all of them has to be answered correctly in order to pass, even if you did write well on the rest of the exam), articles that need to be read, a case which needs to be solved (you’re given a problem which you’re supposed to come up with your questions about and then find the answers to these questions), new words to learn and staining methods, cells and tissues to recognice with microscopes… and then there’s also, of course, the lectures too. But it feels just as if the time flies away when you have to buy food, wash laundry and cook meals too… so I’ve just been so tired all week. I blame the tiredness on the cold I’ve caught, hehe. 😛 Even if I’ve been mostly kinda energetic, it just comes slowly… I just wanna sleep during the afternoons, but I can’t really do that because then I’ll (probably) just wake up too early instead.

So, no, I don’t study everyday and not from 8AM-5PM either (as answer for your question (aiming for one of my friends (you know who you are lol))). I study until I feel like I’ve finished what I’ve had planned to do that day or until I feel like I don’t wanna do it anymore. And yesterday I didn’t feel like doing anything and today… hardly anything. Which means I’m behind my goals and have to do more this weekend.

 

2 thoughts on “So tired

  1. Om du känner dig trött och sjuk så är det väldigt bra att förbereda matlådor. När jag har stressiga veckor brukar jag spendera några timmar under helgen till att laga mat för kommande veckan. Det hjälper väldigt mycket.

    Angående det här med studiemetoder så tror jag inte det finns något specifikt sätt att plugga på. Det jag tror gäller för alla däremot är att plugga regelbundet så att man inte halkar efter. Lycka till med seminariet! Håller tummarna!

    Like

Leave a Reply

