Extra long lunch break

Tjo!

Jag skrev ju förut att jag skulle försöka skriva lite oftare i bloggen så jag passar på nu under lunchen/håltimmen. 😉 Idag började terminens sista kurs: neurobiologi! Det betyder helt enkelt allting som har med nervceller och nervsystemet att göra. Jag hoppas det blir kul! Jag vet inte riktigt än, men den blir förhoppningsvis bättre än förra kursen (som jag fortfarande inte tänker skriva om). Dagens föreläsning var en genomgång om hur nervcellerna ger nervsystem, hur signaler skickas till och från hjärnan och hur ryggmärgen och hjärnan är uppdelad. Typ. Jag ska försöka sammanfatta saker lite efter det här blogginlägget, hehe. Måste bli bättre på att skriva ned viktiga saker från föreläsningar på en gång, jag halkade efter i början i terminen och gav mer eller mindre upp då… visste inte riktigt var jag skulle börja och så ser man bara alla föreläsningar man hänger efter med… inte bra! Nu ska det blir skärpning på det! ( > w < )

Imorgon ska vi ha en föreläsning med en föreläsare vi hade i embryologi och vävnadsbiologi-kursen och jag såg att det är exakt samma Power Point som då… frågan är om jag ska gå på den för att fräscha upp minnet eller om jag bara ska gå hem… hm, jag bestämmer mig nog imorgon hur det blir.

Vi ska ha ett litet grupparbete om något ämne som man får välja själv. Det fanns ett par förslag (sömn och drömmar, epilepsi, koffeinberoende, minnen m.fl.) men jag känner för att ha fantomsmärta istället, haha. Man fick komma med egna förslag också men jag tror inte riktigt att min gruppkompis är med på det. 😛 Var inne på alien hand syndrome också men det känns lite läskigt så jag vill nog inte läsa om det, haha… tänker typ på skräckfilmer men det är nog inte så läskigt trots allt, mest jobbigt skulle jag tro…

Vi hörs senare! I eftermiddag ska jag få en demonstration på en riktig människohjärna! Lite läskigt faktiskt.

Tack för att du läser! 🙂

Sitting at the campus library and listening to music on this grey and windy day – but I think the clouds are starting to go away now!

Hiya!

I wrote before that I would try to write more often in the blog so now on my extra long lunch break I take the opportunity to do so. 😉 Today was the start of this semester’s last course: neurology! It simply means everything that has to do with neurons (nerve cells) and the nervous systems. I hope it’ll be fun! I don’t really know yet but hopefully it’ll be better than the last course (which I still won’t write about). Today’s lecture was a review about how neurons give nervous systems,  how signals are transferred to and from the brain and how the spinal cord and brain is divided. More or less. I’ll try to summarize the lecture after writing this blog post, hehe. I gotta be better with summarizing important stuff from lecture on the same day, I got behind with that at the beginning of the semester and more or less gave up then… I didn’t know where to start and all you see are all these lectures you still have to review… not good! I’ll get better at it from now on! ( > w < )

Tomorrow we’re having a lecture with a lecturer we had in the embryology and tissue biiology course and I saw that it’s the exact same Power Point presentation as then… the question is whether I should go to it and freshen up my memory or if I should go home instead… hm, I think I’ll decide how it’ll be tomorrow.

We’re having a small group assigment about some subject we can decide to choose. There were some suggestions (sleep and dreams, epilepsy, caffein addiction, memories and more) but I feel like having phantom limb pain instead, haha. You could come up with own suggestions too, but I don’t think my group mate is really as interested as I am about it. 😛 I thought about alien hand syndrom too but it sounds a little scary so I don’t think I wanna read about that, haha… I start thinking about scary movies but I don’t it’s that scary in real life, more annoying I think…

See you later! This afternoon I’m going to get a demonstration on a real-life human brain! Kinda scary really.

Thanks for reading! 🙂

7 thoughts on “Extra long lunch break

      • Jag är redan högskoleingenjör. Pluggar nu till min master så jag blir en fullständig ingenjör. Har 1 ½ år kvar nu. Haha, vad ironiskt, för jag läste läkarlinjen i ett år och hoppade av!

        Liked by 1 person

      • Hahaha, jaa, fast jag visste redan att jag inte ville bli ingenjör, jag saknade bara ett betyg för att läsa det jag ville, dvs något med biologi. ^^’ Men jag gick ett år, skaffade några kompisar och testade på hur det är att vara student. Ganska lärorikt faktiskt fast jag knappt klarade kurserna, hehe…!
        Whoop whoop, you can do it! Eftersom jag nyss började på kandidaten har jag ett och en halv termin kvar efter jul och sen blir det master på det. 🙂

        Like

Leave a Reply

