I don’t wanna

Jag känner inte för att göra någonting idag sedan jag kom hem efter föreläsningen, haha. Jag har ingen lust att plugga, jag vill inte gå ned för att boka en tvättid för imorgon (för då måste jag gå över innergården till tvättstugan och vägen dit är kall… men kort, haha), jag orkar inte duscha, jag vill inte se på TV för jag borde plugga istället, jag vill inte äta samma mat som alltid… men såklart har jag gjort allting ändå, haha. Känner mig lite gnällig bara. 😛 Eller okej, jag har inte duschat än, men det ska jag göra.

Men jag känner för att det är dags att skriva lite här igen! Vi fick som sagt se (och känna!) på riktiga hjärnor från människor och det var inte så farligt faktiskt. De har legat i formalin i flera år som bevarar formen på dem. Färgen på hjärnorna påminde lite om färsk jäst tyckte jag. =P Några var snittade i olika vinklar så man kunde se strukturer som man inte alltid kan se från ett håll (t.ex. strukturer som finns inuti – de kan man ju inte se utanpå) och vissa hjärnor hade drabbats av blodproppar. Det kunde man se eftersom det är alldeles svart-grått och mörkt där proppen har funnits. På en hjärna hade de plockat bort en tumör. Spännande!

Och det slutade med att jag gick på föreläsningen som vi redan hade haft eftersom jag såg att del 2 var något vi inte hade haft innan, men vi bad om att föreläsaren skulle hoppa över del 1 (eftersom vi har haft den för två månader sedan men i en annan kurs)… och jag vet inte om de föreläsningarna som vi till slut hade gav något, hade kanske bättre att stanna hemma ändå.

Och om grupparbetet som jag nämnde förut så vet vi nu vilket ämne vi får jobba med: epilepsi! Ska också på kul, det jobbiga är bara att vi måste hitta artiklar om ämnet och läsa igenom dem – vi får alltså inte använda kursboken! Nåja, det ska nog gå… till slut.

Annars så har inget intressant hänt den här veckan, jag har bara haft föreläsningar. 🙂


I don’t feel like doing anything today since I came home after the lecture, haha. I don’t feel like studying, I don’t wanna  book a washing machine for tomorrow (because I gotta walk across the inner yard and it’s cold… but the way to the laundy room is short, haha), I don’t wanna take a shower, I don’t wanna watch TV because I should study instead, I’m not interested in eating the same things as always… but of course I still have done all of this, haha. I just feel a bit whiny. 😛 Well, ok, I haven’t taken the shower yet but I’m about to.

But I do feel like it’s time to write in this blog again! Like I said earlier, we did get to see (and feel!) real human brains and it wasn’t so bad really. They have been in formalin for years which preserves the structures. The color of the brain reminded me a bit of fresh yeast. =P Some of them were sliced in different angles so you could see structures which aren’t always visible from another angle (say for exanple a structure inside the brain – that can’t be seen from the outer surface, right?) and some brains had thrombosis. You could easily see that because it’s in a dark black-grey color where it has happened. On one brain they had taken out a tumour. Exciting!

And I did end up with going to that lecture we already had had, because I saw that part 2 of the lecture was something new, so we asked the lecturer to skip part 1 (because we had already had that one two months ago in another course)… and I don’t really know if the lectures were any good, it might have been better to stay home after all.

And about that group project I briefly told you about in the last blog post, we now know which subject we’re going to work with: epilepsy! It’s gonna be fun, the difficult part iis just that we have to find articles about the subject and read them – so we’re not allowed to use to course book! Oh well, we’ll make it work… somehow.

Otherwise, nothing interesting has happened this week, I’ve only had lectures. 🙂

10 thoughts on “I don’t wanna

  1. Lär bli intressant att följa ditt grupparbete. Får ni publicera era rapporter publikt eller stannar de internt på institutionen?

    För övrigt så förstår jag känslan med tvättstugan. Vår tvättstuga är i en separat byggnad också, så det blir promenader dit då och då. När det snöar är det hemskt för tvätten blir helt blöt. Men jag ska inte klaga för jag älskar vintern.

    Like

    • Med tanke på att vi bara läser en kandidat och vi bara är studenter med 0% kunskap (typ hehe) så är jag 200% säker på att bara våra lärare i kursen kommer läsa dem. Inget jätterevolutionerande precis eftersom vi ska läsa andras texter och sammanfatta dem med ca 1000 ord.
      Och vägen till tvättstugan tar 7 sekunder att gå över till så det är inte så farligt, haha! Vill bara inte bli kall… 😛

      Like

      • Aha, så det är en litteraturstudie? Men jag tycker sånt är intressant det med. Jag brukar läsa rätt mycket papper och avhandlingar för skojs skull. Så om du har något verk du får publicera sen så läser jag mer än gärna. Du pluggar just något jag gillar med.

        Liked by 1 person

      • Haha, jag tycker att det kan vara så tråkigt att läsa artiklar, kanske mest för att jag fortfarande inte förstår allting än.
        Jag tror att du får vänta till mitt kandidat- eller masterjobb eller kanske ännu längre, en doktorsavhandling, innan du får läsa nåt av mig. 😉 Men tack i alla fall! När den dagen kommer ska jag definitivt skriva om det här. 😀

        Like

      • Ser fram emot det! Och det är lugnt, de flesta artiklar brukar vara ointressanta till en viss del p.g.a. akademiska krav. Men jag gillar att läsa introduktionen och slutsatsen först för att se om jag är intresserad av processen. Det kan vara ett bra sätt att bedöma värdet i en artikel på!

        Liked by 1 person

Leave a Reply

