Soon Christmas! + Recap

Jag vet inte hur många gånger jag har tänk att skriva här i bloggen sedan sist men jag har helt enkelt inte hunnit med! Det kändes som om första december nyss var här och snart är det redan jul. Nån som känner igen sig?

Jag hade ju tänkt att försöka skriva lite varje dag och ni ser ju hur det har gått.. inte alls, haha. Vissa dagar händer inget särskilt och på andra dagar är det skolarbete som gäller. Och avkoppling förstås. Men även funderingar på julklappar. Vad jag har tänkt att ge till familjen tänker jag inte skriva här ännu (även om risken är minimal att någon läser det) utan det berättar jag efter jul. 🙂

I plugget har jag fått se mina hjärnvågor med ett EEG – coolt! Tre elektroder sattes fast på huvudet och en apparat omvandlade de elektriska signalerna till ljudvågor som vi spelade in med ett program på datorn. Jag fick även se ett ben från en kackerlacka rycka till i takten till en låt. Då hade labbinstruktörerna satt fast elektroder (små kablar fästa på kanyler) som var kopplade till en högtalare.  Alla i klassen ville filma, haha! Men jag nöjde mig med att bara titta på.

Jag har även fått testa mina smaklökar och hur de reagerar på halstabletter (mentol) och bitterhetspapper. Chilifrukterna hoppade jag över, var lite för tidigt på morgonen kände jag. 😛 Undrar du varför det känns kallare i munnen när man tar en halstablett? Mentolet i tabletten binder in till dina receptorer och ger en konformationsändring (receptorn ändrar form) vilket gör att man uppfattar luftens temperatur att vara kallare än vad den egentligen är! Så nu vet du det. 😉

Och om det där grupparbetet/litteraturstudien jag skrev om förut… jag ska aldrig samarbeta med den människan igen. Tänker inte skriva om det nu, det skulle verkligen bli för långt. Det får bli ett annat blogginlägg (med 100% gnäll, haha).

Förra helgen gick jag och tre av mina vänner och såg “Fantastiska vidunder och var man hittar dem” och åt gratis middag på The Plant, en vegansk fast food restaurang på Söder. Filmen var nästan gratis också (jag hade 3 st företagsbiljetter som jag betalade för, så den sista biljetten delade vi priset på) och den var mysig! Jag skulle inte ha något emot fler Harry Potter spin-off filmer i framtiden. Jag fick känslan av att “Fantastiska vidunder” fungerade väldigt bra som film – kanske bättre än om den skulle vara en bok? Hur som helst: en riktigt bra och mysig film som sagt. ♥ Efteråt gick vi och åt middag (Alva, som jag har nämnt förut, vann en tävling där priset var en gratis middag med vänner) och jag tog en burgare som alla sade var god. Det var den, och färsk(!!!)potatisen också. ♥ Synd bara att konsistensen på burgaren var sådär, allting var så mjukt och det blev inget riktigt tuggmotstånd tyckte jag. Men ingefärsdrickan var god!

Så, det var allt roligt som har hänt sedan det förra blogginlägget. ^^ Nu ska jag fortsätta med att växla mellan att sammanfatta föreläsningar (suck) och titta vidare på “Breakfast at Tiffany’s” (yay!).


I don’t know how many times I’ve been thinking about writing here in the blog since the last time, but I simply haven’t had the time to! It feels like 1st of December was recently here and now it’s almost Christmas. Anyone else who feels the same?

I did after all think about trying to write a little every day, but you’ve seen how that has been going… not at all, haha. Some days, nothing particularly exciting happens and on other days, there’s just schoolwork to do. And relaxing of course. And also thoughts about Christmas gifts. I won’t write here what I’m going to give for family members yet (even though the risk of someone reading it is minimal), I’ll tell you after Christmas instead. 🙂

At university, I’ve seen my brain waves with an EEG – cool! Three electrodes were attached on my head and a converter converted the electrical signals to sound waves which we recorded on the computer with a program. I also got to see a leg from a cockroach twitch to the beat of a song. The lab instructors had attached electrodes (small cables on needles) that were connected to a speaker. Everyone in class wanted to film, haha! But I was happy with just looking.

I have also tested my taste buds and how they react to cough drops (menthol) and bitterness paper strips. I skipped the chili fruits, it was a little bit too early for that for me. :O Do you wonder why it feels cooler in your mouth when you take cough drops? The menthol in the pill binds to your receptors and give a conformation change (the receptor changes its form) which makes you feel like the air temperature is cooler than what it actually is! So now you know. 😉

And about that group project/litterature review I told you about before… I will never work with that person again. I won’t write about it now, the text would really be too long. That would be like a blog post on its own (with 100 % whine, haha).

Three of my friends and I went to see “Fantastic beasts and where to find them” last weekend and had a free dinner at The Plant, a vegan fast food restaurant at the southern parts of Stockholm. The film was almost for free too (I had 3 tickets for free I got from summer work, so we shared the price on the last ticket) and it was cosy! I wouldn’t mind any more Harry Potter spin-off movies in the future. I got the feeling that “Fantastic beasts” worked really good as a motion picture – maybe better than if it was a novel? Whatever: like I said, the film was really good and cosy. ♥ Afterwards, we went for dinner (Alva, whom I have mentioned before, won a contest and the prize was a free dinner with company) and I picked a burger which everyone told me was good. It was, and the new (!!!) potatoes too. ♥ Too bad that the consistency of the burger was so-so, everything was so soft and I didn’t really get the feeling of mastication (is that the right word?). But the ginger fizzy drink was nice!

Well, that was all the fun that’s been happening since the last blog post. ^^ Now I’ll continue switching  between summarizing a lectures (sigh) and watching “Breakfast at Tiffany’s” (yay!).

10 thoughts on “Soon Christmas! + Recap

  1. Det här med grupparbete är alltid plågeri. Håller själv på med det nu och detta kommer pågå hela första året av min Master. Usch och fy. Har kommit hem och gråtit flera gånger för det är så olidligt. Men det lönar sig i slutet!

    Åh, har alltid velat besöka den restaurangen. Vad glad jag blir att även icke-vegetarianer uppskattar maten där. Då vet man att den är riktigt god! Trevligt med bio! Jag var nog en av de få som inte tyckte den filmen var så bra, men den var underhållande i alla fall!

    Visst är det skrämmande att året nästan är slut? Fast just nu vill jag att det ska ta slut så jag kan se Sherlock säsong 4, haha!

    Liked by 1 person

    • Nja, grupparbeten brukar gå bra men just den här personen… nej, vi jobbar på helt olika sätt. Dessutom vill hon bli läkare (som resten av halva klassen), så hon bryr sig nog inte om de små molekylära sakerna lika mycket… sånt som jag tycker är intressant!
      Synd att det känns så jobbigt för dig med ditt grupparbete… och att det ska hålla på så länge också!! Usch, hoppas det känns bättre med tiden. 😦

      Jag undrar nästan hur många gemensamma intressen vi har, haha! Jag längtar också till nästa säsong av Sherlock, deras previews ser så spännande ut!

      Like

      • Aha, så kommer ni få välja inriktning senare? Eller är det personer som vill bli läkare men inte kan bli det?

        Ja, det är lite knöligt. Men jag har lätt för att kompromissa så länge inte arbetet blir lidande.

        Hehe, ja du. Jag hittade ju dig via Foki och jag tror att många som följer henne råkar ha gemensamma intressen såsom BBC TV-serier, japansk populärkultur, katter, te och allt vad det heter. “Hemmasittar-intressen” brukar jag kalla dem!

        Liked by 1 person

      • Nope, biomedicinare blir biomedicinare. Halva klassen vill bli läkare men kommer inte in/har för låga betyg/för lågt resultat på högskoleprovet/vill inte plugga till läkare utomlands. Mycket är likt mellan läkare och biomedicinare, men skillnaden är att vi kan bättre alla de små molekylära sakerna som sker i kroppen och kommer inte i kontakt med patienter.

        “Hemmasittarintressen” låter ganska bra tycker jag! Haha! ^^

        Like

      • Jaha, vad tråkigt att det är så för dem. Men det betyder inte att de bör vara jobbiga klasskamrater. I så fall borde de kanske ha sökt något annat? Känns lite onödigt bara. Kan de inte söka läkarprogrammet med akademiska meriter från detta programmet då? Det kan man ju med många andra program.

        Ah, jo, det visste jag. Har några vänner som studerat biomedicin. Sen finns väl också en ingenjörsinriktad inriktning i biomedicin? Känner en på KTH som läser det. Blir nästan snurrig av alla dessa termer.

        Like

      • Nja… jag tror bara att min gruppkompis är mer intresserad av “det stora” (som läkare har koll på) medan jag gillar “det lilla” som händer. Så nej nej, de behöver inte alls vara jobbiga!
        Jag har för mig att man kunde söka in till Umeås läkarprogram efter att ha tagit en kandidatexamen inom biomedicin… men de som vill bli läkare sa nånting om att Umeå har tagit bort den möjligheten för det var för många biomedicinare som sökte in.
        När jag gick på KTH kunde man plugga civilingenjör inom bioteknik om jag inte minns helt fel. Det var ungefär två år sedan så det borde inte ha ändrats så mycket. :3 Det var prat om att de skulle starta en kombination av civilingenjör och läkare… men jag ser inte alls hur det skulle gå till! Måste gå åt typ åtta år bara att få ut en examen med såna långa och svåra utbildningar, haha!

        Like

      • Tråkigt att de tar bort en möjlighet… Men ja, läkarprogrammet är riktigt svårt att komma in på.

        Oj, kombinera civilingenjör och läkare? Det låter väldigt knasigt. Men vem vet?

        Like

      • Haha, jaa, jag tyckte också det lät konstigt. Men det borde ju vara några dom vill läsa det annars skulle väl de aldrig fundera på att skapa ett… men men. Får se om det kanske blir nåt om 5-10 år. Känns alldeles för svårt att få med båda dom sagt.

        Like

Leave a Reply

