Easter 2017

Påsken började med pappas begravning på skärtorsdagen och jag tror inte jag tänker skriva om den… det var fint och så, men jobbigt förstås. Men han är liksom inte död för mig, även om jag vet att han är det i verkligheten. Och börjar tårarna komma så jag ska inte skriva mer om det, hehe. :’)

På långfredagen var det dags att flytta. Från mitt inneboende till ett korridorrum någon gata längre bort dom jag stannar i en månad. Jag hann hälsa på två andra som stannade där under påsken, Alicia och Tiffany (?), och de verkade jättetrevliga! Hoppas det kommer fungera bra i en månad nu. Jag åker till mitt rum senare idag. 🙂 Ser fram emot min nya kontorsstol och gardinerna mamma klippte ihop av påslakan (hon kunde inte stå emot hur billiga de var på IKEA, haha…).

Och på lördagen åkte jag, brorsan och hans fästmö in till Hotell Diplomat (kände mig orolig innan att jag inte skulle passa in på ett sånt ställe, men det var lugnt) för Afternoon Tea. Jättegott! Jag beställde in en kanna te som hette “Marco Polo” som smakade lite fruktigt. Det var inspirerat av hans resor och beskrivningen lät som en resebrochyr så jag var ju bara tvungen att ta den, haha! Brorsan tog hotellets egna blandning och den smakade starkt (!!) och luktade ännu starkare, haha! Tur att jag inte valde det, jag är inte så förtjust i te som smakar som att de har dragit i flera timmar.

Snittarna var goda (speciellt den med paprikafyllning!) och de påskinspirerade bakverken också. Men bäst var kanske de nygräddade sconesen, går ju inte att stå emot när man älskar bröd heller! Två stycken små scones fick man, plus små skålar med vaniljsmetana, drottningmarmelad och gräddig lemoncurd tror jag.

Efteråt gick vi vidare till Sephora där Sarah (brorsans fästmö) såg till att jag hamnade i en stol och att en makeup artist fixade till mig! Kändes kul men annorlunda eftersom jag typ aldrig har smink på mig. 😛 Sminkösen (säger man så på svenska eller handlar det bara om teaterfolk?) var supertrevlig och rolig att prata med, och hon var snäll som frågade mig innan om det var okej att sätta på nåt mer eller om jag skulle tycka att det skulle kännas konstigt. Det slutade med att vi gick därifrån med varsin kasse plus gratisprover eftersom Sarah var med i deras lojalitetsprogram hemma i USA.

Och sist men inte minst så stannade vi en stund i Kungsträdgården och fotade alla körsbärsträd förstås! Så rosa och fina! Vi hjälpte några turister att ta bild också. 😉

Och sedan dess har jag vara varit hemma och läst fyra artiklar till ett grupparbete. Jag skulle hitta fyra artiklar om hur man kan behandla högt blodtryck och njursjukdom. Jag hoppas jag kommer med något bra på torsdag då jag ska presentera en av dem.

Och just det! Jag sökte till att läsa en grundkurs i persiska nästa termin, känner lite för att lära mig baserna i alla fall. Kanske för att pappa gick bort, jag vet inte. Men i alla fall. 15 hp på halvfart som distanskurs fast det leds av Uppsala Universitet. 🙂

Easter began with dad’s funeral on Maundy Thursday and I don’t think I’ll write about it… it was beautiful and so, but though of course. But he’s not really dead to me, even though I know he is in reality. And now I can feel my tears welling up so I’ll stop here, hehe. :’)

On Good Friday, it was moving day for me. From my roommate’s student apartment to a dorm room a few streets away which I will stay at for a month. I did meet two other dorm room mates who stayed there for Easter, Alicia and Tiffany (?), and they seemed really nice! I hope it’ll all go well this month now. I’ll go to my room later today. 🙂 I really look forward to my new office chair and the curtains mom cut from bed sheets (she couldn’t resist the cheap IKEA price, haha…). 

And on the Saturday, I, my brother and his fiancée went to Hotel Diplomat (I was worried that I wouldn’t fit in such a fancy place, but it was ok) for some Afternoon Tea. It was lovely! I ordered a pot of tea called “Marco Polo” which tasted a little fruity. It was inspired by his travels and the description sounded like a travel guide so I just had to pick that one, haha! Big bro had the hotel’s own tea blend and it tastes strongly (!!) and smelled even stronger, haha! I’m glad I didn’t pick that one, I don’t really like tea that taste like they’ve been brewing for hours.

The small sandwiches were good (especially the one with bell pepper filling!) and the Easter inspired pastries/desserts too. But perhaps the freshly baked scones were the best, it’s impossible to not like them if you’re a bread lover just like me! Two scones per guest served with vanilla smetana, Queen’s marmalade (blueberries, raspberries and blackberries) and a creamy lemon curd I believe.

Afterwards, we went to Sephora where Sarah (my brother’s fiancée) made sure I was seated in a stool and that a makeup artist made me pretty! It was fun but different since I pretty much never wear makeup. 😛 The makeup artist was really friendly and fun to talk to, and she was very sweet to ask me if it was ok to add something on or if I would feel like it was too much. And the visit ended with us both leaving with a bag plus some free samples because Sarah is in their loyalty program in the states.

And finally we stopped at Kungsträdgården (“King’s Garden”) and snapped photos of all the cherry blossom trees! So pink and pretty! We also helped some tourists with taking pictures too. 😉

And since then I’ve just stayed at home and read four articles for a group work. I was supposed to find four articles on how to treat hypertension and renal determination. I hope I’ll come up with something good on Thursday, that’s when I’m supposed to present one of the articles.

Oh right! I applied to take a beginners class in Persian next term, I feel like I need to learn at least the basics. Maybe because dad passed away, I don’t know. Whatever. 15 credits on half speed and as a distance course even though it’s held by Uppsala University. 🙂

10 thoughts on “Easter 2017

  1. Tycker det blev riktigt fint! Du är söt oavsett vad, men det var en fin sminkning på dig i vilket fall.

    Dessutom tycker jag inte man ska behöva oroa sig för mycket kring huruvida man passar in på ett finare ställe eller inte. Finare utstyrslar brukar oftast gälla middagar.

    Beklagar sorgen, och jag förstår att det är jobbigt. Eller förstår och förstår, har själv inte befunnit mig i en sådan situation, men jag hoppas att du håller humöret uppe för din egen skull. Massa kramar!

    Liked by 1 person

    • Hon satte på tunt lager av det mesta, så det blev inte en sån stor skillnad men Sarah tyckte jag såg mer “polished” ut haha. ^^’
      Det är bara sån jag är, tror jag har sett för många kostymdraman och ba “jag kommer inte passa in här”. xD Fast innerst inne tror jag att de är som en vanlig person, de kanske har andra värderingar bara. Fast det kan ju de flesta andra man möter också ha.
      Typ när jag gick in i en mysko affär med mamma och en jacka var för 17 000 kr (!!). Jag ba “mamma, vi måste ut härifrån innan jag förstör nåt”. xD
      Hoppas din påsk var bra i alla fall, vi skippade påskmaten helt för det kändes inte som påsk. Förutom godis!! För det måste man ha, hehe. ^^’

      Liked by 1 person

Leave a Reply

